Elke leraar was ooit een leerling. Als we terugdenken aan die jaren aan de andere kant van het bureau van de leraar, weten we dat studenten niet leren als ze hun leraren niet mogen. Positieve student-leraar relaties, zoals: Rita Pierson herinnert ons eraan dat het allemaal draait om het bouwen van een adequate leeromgeving waar leraren het zelfrespect van de leerlingen vergroten en zich verontschuldigen wanneer dat nodig is.
Student-leraarrelaties hebben langdurige gevolgen voor de academische en sociale ontwikkeling van studenten en dragen bij aan hogere prestatieniveaus. Wanneer leraren ervoor kiezen gidsen te zijn in plaats van critici, tonen leerlingen vertrouwen, zijn ze meer betrokken bij het leren en gedragen ze zich beter in de klas.
Het opbouwen van positieve leerling-leraarrelaties omvat echter meer dan dat. Het vereist het voldoen aan de emotionele behoeften van studenten naast de academische. Wanneer leraren hun deel doen, zelfs als de dingen moeilijk zijn of ze niet kunnen resoneren met elke student, heeft het een zichtbare impact op de academische prestaties van studenten, maar het vermindert ook chronisch ziekteverzuim, bevordert de zelfmotivatie, versterkt de zelfregulering en verbetert de vaardigheden om doelen te stellen.
Op deze manier zullen leerlingen zich zekerder voelen om persoonlijke informatie te delen, toe te geven dat ze hulp nodig hebben in de klas, leraren benaderen om hulp te zoeken in situaties zoals pesten, en minder conflicten en een grotere mate van onafhankelijkheid vertonen.
Het belang van positieve leerling-leraarrelaties
We kunnen het belang van positieve leraar-leerlingrelaties niet onderschatten. Onderzoek toont aan dat het hebben van een hechte band met studenten heeft een positieve invloed op hen om meer samen te werken, betrokken te zijn en hogere prestaties te behalen op het gebied van rekenen en lezen. Ze laten ook betere sociale vaardigheden zien. Andere voordelen zijn onder meer:
Weerbare studenten
In hun boek Relatie, verantwoordelijkheid en regulering: door trauma geïnvesteerde praktijken voor het bevorderen van veerkrachtige leerlingen, Pete Hall en Kristin Van Marter Souers stellen dat leraren relaties, verantwoordelijkheid en gereguleerd gedrag moeten bevorderen om een positieve leeromgeving vorm te geven. Leraren spelen een sleutelrol bij het ontwerpen van instructie en het bieden van de juiste leeromgeving, aangezien studenten beter leren in interactie met anderen en dat ze autonome leerlingen met zelfregulerende vaardigheden moeten worden.
Prestaties van leerlingen verhogen
John Hattie . probeert de impact van veel invloeden op de prestaties van leerlingen te vergelijken meer dan 800 meta-analyses beoordeeld ongeveer 80 miljoen leerlingen bestrijkend Zijn conclusie was dat leraren die positieve leerling-leraarrelaties creëren, meer kans hebben op leerlingen met bovengemiddelde resultaten. Hattie onderstreept ook de variabelen in de relatie tussen leerling en leraar die tot de meest invloedrijke factoren op de prestaties van leerlingen behoorden, zoals empathie, warmte, aanmoediging, authenticiteit en respect voor de achtergrond van leerlingen.
Passend gedrag modelleren
Een negatieve leraar-leerling relatie is schadelijk. Dit gebeurt wanneer we tekenen vertonen van frustratie, prikkelbaarheid, woede, ongepaste opmerkingen maken, in conflict zijn met leerlingen, klassenmanagement door harde bestraffende controle, pesten of sarcasme.
Als gevolg hiervan laat het gedrag van de leraar studenten zien wat ze acceptabel moeten vinden en kan dit soortgelijk gedrag van studenten veroorzaken. Daarom moeten leraren beginnen met het besef dat hun aanpak gevolgen heeft. Leraren moeten beginnen door hun leerlingen niet op te geven en actie te ondernemen voordat negatief gedrag zich ontvouwt.
Volgens De Harvard Graduate School of Educationkunnen opvoeders de vaardigheden leren die nodig zijn om sterke relaties op te bouwen. Deze vaardigheden verbeteren de relatie tussen leraar en leerling in het voordeel van beide partijen. Naast de positieve impact die een goede relatie heeft op studenten, leidt het ook tot: beter lesgeven.
Acht manieren om sterkere verbindingen op te bouwen in de klas
Om te begrijpen hoe leraren een positieve relatie met hun leerlingen kunnen helpen creëren, moeten we de theorieën ontcijferen die het gedrag van leerlingen verklaren:
- verbindingstheorie – hechte leraar-leerlingrelaties bieden een veilige basis. Studenten voelen zich veilig om vragen te stellen en fouten te maken, terwijl ze ook de mogelijkheid hebben om: compenseren voor onveilige ouder-kind gehechtheid;
- sociaal cognitieve theorie – leraren modelleren en reguleren het gedrag van leerlingen door middel van positieve communicatieve vaardigheden, feedback en aanmoediging;
- zelfwaardering theorie – richt zich op de drie belangrijkste behoeften van studenten: competentie, autonomie en verbondenheid. Als leraren de juiste omgeving bieden, worden ze gemotiveerder en meer betrokken. Studenten hebben feedback nodig om hun gevoel van competentie te ondersteunen en hen te helpen autonome leerders te worden.
Op basis van deze theorieën kunnen leraren hun rol begrijpen en in hun lessen de aanpak toepassen die volgens hen geschikt is voor hun leerlingen. Hier is een lijst met dingen die je met je leerlingen kunt proberen:
-
Leer je leerlingen kennen
Elke leerling is uniek. Het is echter moeilijker voor leraren om een sterke positieve relatie met elke leerling te hebben. Daarom moeten we elke student erkennen en gepersonaliseerde lessen bieden die bij hun behoeften passen.
Studenten moeten gezien worden. Zelfs de kleine dingen, zoals het onthouden van hun namen en het vinden van iets over hun persoonlijke leven, zullen hun zelfvertrouwen vergroten, ze valideren onder leeftijdsgenoten en zorgen voor een betrouwbaar leerklimaat.
-
Geef zinvolle feedback
Zoals hierboven vermeld, moeten leraren het gedrag dat ze bij hun leerlingen willen zien, modelleren. Feedback die niet wordt ondersteund door daaropvolgend lerarengedrag heeft een negatief effect op het gedrag van leerlingen.
Als gevolg hiervan zullen studenten zich aangesproken voelen en dit is nadelig voor hun academische en sociale prestaties. Bovendien moeten leerlingen evenveel aandacht krijgen van hun docenten. De aandacht alleen richten op “problematische” studenten zal een negatieve invloed hebben op alle studenten, aangezien sommigen de nodige begeleiding zullen missen en sommigen zich overgeanalyseerd en onterecht bekritiseerd zullen voelen.
-
Creëer een positief klasklimaat
Een goede leeromgeving begint bij het creëren van een positief klasklimaat waarin aan de behoeften van leerlingen wordt voldaan. Of het nu gaat om voldoende tijd geven om taken af te maken, het organiseren van leuke activiteiten of het bieden van sociale en emotionele steun, docenten zijn verantwoordelijk voor het creëren van een veilige ruimte waar leerlingen fouten kunnen maken en zich kunnen ontwikkelen.
Leraren kunnen een betrouwbare relatie met hun leerlingen ontwikkelen om hen te helpen bloeien en hun potentieel te bereiken. Om bij te dragen aan het positieve leerklimaat, moeten leraren een gemeenschap van lerenden creëren waarin studenten van elkaar leren en elkaar ondersteunen.
-
Wees respectvol en gevoelig
Studenten moeten zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen. Door rekening te houden met hun worstelingen zal hun zelfrespect toenemen en zelfs de aandacht en het begrip compenseren dat ze thuis niet krijgen.
Dit is vooral belangrijk voor het werken met tieners. Hoewel ze volwassener zijn en verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor hun daden, hebben ze vaak meer aandacht nodig. Tienerstudenten ervaren meestal een emotionele achtbaan en voelen zich vaak onbegrepen omdat ze geacht worden rolmodellen te zijn voor jongere studenten zonder de steun die ze nodig hebben om hun worstelingen te overwinnen. Leraren moeten respect tonen voor hun mening, gevoelig zijn in het omgaan met conflicten, hen helpen begrijpen wat hun gevoelens zijn en proberen de zilveren voering te bieden zodat ze verder kunnen gaan met het overwinnen van hun problemen.
-
Positieve interactie
Het Centrum voor de bevordering van onderzoek naar de praktijk noemt actief toezicht, circuleren, scannen, aanmoedigen en het bieden van keuze als de stappen om een positieve leerling-leraar relatie te verzekeren. Bij interactie met studenten moeten leraren in de buurt van hun studenten zijn, actief betrokken zijn bij hun leerproces, voortdurend hun ondersteuning bieden, hen aanmoedigen en alternatieven bieden om het leren te demonstreren.
Door studenten een stem en keuze te bieden, kunnen ze zeggenschap over hun leren nemen en autonome leerlingen worden die in staat zijn om keuzes te maken die passen bij hun behoeften om uitdagingen te overwinnen en doelen te bereiken.
-
Samenhang
Studenten moeten weten dat ze erop kunnen rekenen dat hun docenten er zijn om aan hun behoeften te voldoen. Het is van vitaal belang om op tijd een relatie te onderhouden met moeilijke studenten die op de lange termijn betrouwbaarheid en vertrouwen tonen. Zo voelen leerlingen zich zelfverzekerd, vertrouwen ze hun docenten en de leeromgeving en vertonen ze minder opstandig gedrag. Consistentie is belangrijk als het gaat om aandacht, maar ook om feedback. Studenten zullen discriminerende behandeling en ongelijkheid opmerken, wat ongewenst gedrag uitlokt.
-
Effectieve communicatie
Elke relatie is gebaseerd op communicatie. Effectieve communicatie met studenten betekent minder conflicten, gezonde grenzen, duidelijke verwachtingen en eerlijke consequenties.
Duidelijk communiceren, ongeacht het onderwerp of de boodschap, zal op de lange termijn een positief resultaat hebben omdat het studenten een sociaal adequate leeromgeving biedt van waaruit ze kunnen leren en sociale vaardigheden kunnen toepassen in hun eigen relaties door na te spelen wat ze zien in het klaslokaal.
-
Betrek ouders
Als we het over studenten hebben, kunnen we de belangrijke rol die hun familie speelt in hun academische en emotionele ontwikkeling niet over het hoofd zien. Indien mogelijk zal het betrekken van ouders bij het opbouwen van een positieve relatie met leerlingen de leerlingen laten zien dat er samenhang is tussen het onderwijs dat ze thuis en op school krijgen, wat het partnerschap leraar-student-ouder versterkt.
Positieve leerling-leraar relaties creëren
Docenten zullen hun relaties met hun leerlingen altijd zorgvuldig moeten beheren. Afhankelijk van hoe ze deze rol benaderen, kunnen ze positieve of negatieve leerling-leraarrelaties hebben. Hoewel leraren er niet voor kunnen zorgen dat alle studenten hen leuk vinden, moeten ze hun best doen om een positief leerklimaat te creëren waarin studenten zich gehoord, begrepen, gewaardeerd en ondersteund voelen. Dit versterkt hun verbinding, allemaal ten behoeve van de academische en emotionele ontwikkeling van studenten.
Blijf op de hoogte! We houden je op de hoogte met de meest waardevolle EdTech-tips en -bronnen. Abonneer en mis niets meer!
Diana is al meer dan 10 jaar lerares. Ze schrijft over het vinden van die perfecte balans tussen dezelfde oude leerstrategieën en de steeds veranderende tools.