Facebook Twitter Instagram
    • Home
    • Boeken
    • Briefpapier
    • E-Learning
    • Notitieboekjes
    • Studie laptops
    Facebook Twitter Instagram
    Home»Boeken»Een geschiedenis van politieke tekenfilms
    Boeken

    Een geschiedenis van politieke tekenfilms

    SjorsBy SjorsSeptember 1, 2022Updated:September 5, 2022No Comments5 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

     

    Opmerking over de inhoud: dit artikel bevat afbeeldingen die verwijzen naar gewelddadig racisme.

    Cartoonachtige figuren. Symbolische karakters. Aangrijpende bijschriften. Politieke cartoons hebben een lange geschiedenis van het omzetten van meningen in beeld en het gebruiken van die beelden om tot nadenken en/of actie te inspireren. Van het bespotten van koning George III tot het opnemen tegen Trump en Biden, deze tekeningen weerspiegelen zowel de gedachten van de cartoonist als de grotere stromingen die op een bepaald moment door de samenleving kunnen stromen. Vaak gezien als een manier om de waarheid aan de macht te brengen, soms met humor, hebben politieke cartoons een blijvende rol als middel tot reflectie en politiek commentaar.

    Politieke cartoons begonnen wijdverbreid te worden aan het einde van de 18e eeuw, toen de beschikbaarheid van kranten, in combinatie met de vooruitgang in goedkopere drukmethoden, hun vermogen om op grote schaal te worden verspreid vergrootten. Deze afbeeldingen, die vaak voorkomen in kranten, pamfletten of gewoon op papier in een openbare ruimte, waren bedoeld om in korte tijd een mening over te brengen aan een grote groep mensen. Terwijl revoluties, waaronder de Haïtiaanse, Franse en Amerikaanse, de wereld deed schudden, pakten cartoonisten aan beide kanten hun pennen op en gebruikten gemeenschappelijke symbolen om op grotere schaal te communiceren. Vooral in een tijd waarin geavanceerde geletterdheid misschien beperkt was, waren deze cartoons een manier om snel met een breder publiek te communiceren.

    Een van de eerste van deze afbeeldingen, en zeker een van de meest duurzame, was de Join or Die-slangenhoutsnede gemaakt door Benjamin Franklin om eenheid in de Amerikaanse koloniën te inspireren als tegenwicht tegen de Franse agressie. Franklin, de uitgever van de Pennsylvania Gazette gebruikten het beeld in die tijd om zowel een verdeelde groep kolonies te inspireren als een impliciete suggestie te doen dat degenen die zich niet aansloten gevaar en mogelijk de dood onder ogen zouden zien. Franklin’s gebruik van eenvoudige en suggestieve beelden, samen met zijn gebruik van de StaatscourantDoor zijn verspreiding en zijn positie als prominente figuur in de koloniën, werd het beeld een iconisch beeld dat uiteindelijk het grotere conflict tussen de Amerikaanse koloniën en Groot-Brittannië symboliseerde.

    Politieke cartoons bleven een rol spelen bij grote gebeurtenissen in de achttiende en negentiende eeuw. Vooral toen monarchieën republieken werden, betekende nieuwe vrijheid van meningsuiting en de pers dat kritiek op de machthebbers meer werd toegestaan ​​dan voorheen. Politieke cartoons werden een essentiële manier om populaire meningen van de dag samen te vatten, en het archief van dergelijke afbeeldingen kan een kijkje geven in de belangrijkste gebeurtenissen van die tijd. uit nummers van afschaffing en slavernij tot kolonisatie en expansie, creëerden deze illustraties gedenkwaardige presentaties van actuele gebeurtenissen, vooral in een tijd voordat foto’s algemeen beschikbaar waren in kranten. Inclusief gedenkwaardige politieke cartoons uit de 19e eeuw degenen die de Amerikaanse president Andrew Jackson bekritiseren als meer een monarch dan een president, aangrijpende tekeningen die de mislukkingen van de wederopbouw illustrerenen tekenfilms die sociale problemen zoals kinderarbeid aanpakken. Hoewel over elk van deze kwesties ook werd nagedacht in nieuwsartikelen en hoofdartikelen, waren de beelden die werden gepresenteerd door politieke cartoons vaak duurzamer en opvallender.

    Literair Activisme Nieuwsbrief

    Nieuws dat je kunt gebruiken plus tips en tools voor de strijd tegen censuur en ander boekenactivisme!

    Dankjewel voor het aanmelden! Houd je inbox in de gaten.

    Door je aan te melden ga je akkoord met onze gebruiksvoorwaarden

    Een van de belangrijkste Amerikaanse politieke tekenfilmartiesten van deze tijd was Thomas Nasteen in Duitsland geboren kunstenaar die duizenden van zijn cartoons publiceerde in Harper’s Weekly en wordt gecrediteerd met het populariseren van de symbolen van ezels en olifanten voor Democraten en Republikeinen in cartoons, evenals geïllustreerde afbeeldingen van Uncle Sam. De stijl van Nast was typerend voor cartoonisten van zijn tijd, die zeer realistische zwart-wittekeningen gebruikten die vaak vertrouwden op geïdealiseerde stijlfiguren van figuren als Lady Liberty om de Verenigde Staten te symboliseren. Naarmate cartoons zich verder ontwikkelden en afdrukken in kleur uiteindelijk beschikbaar kwam voor kranten, maakte deze stijl plaats voor de meer cartoonachtige stijl die tegenwoordig gebruikelijk is in politieke cartoons.

    Bijna honderd jaar later, twintigste-eeuwse cartoonist Herbert Block kwam naar voren als een belangrijke commentator, via cartoons, op de gebeurtenissen van die tijd. Blocks creaties hadden niet alleen een informelere uitstraling dan eerdere kunstenaars, maar hij pakte ook vaker sociale kwesties en buitenlandse zaken aan dan eerdere politieke cartoonisten. Terwijl sommige van zijn cartoons zich concentreerden op unieke gebeurtenissen, zouden de meeste van hen de lezers van vandaag bekend voorkomen door: het aanpakken van onderwerpen als inflatie, racisme, inkomensongelijkheid en campagnefinanciering. Block was niet bang om te wijzen op de tekortkomingen in de samenleving, of dat nu betekende het opnemen van figuren als de in ongenade gevallen president Nixon, of het publiceren van cartoons over racisme en hypocrisie in het Amerikaanse christendom, en hij gebruikte politieke cartoons als een manier om blijvende berichten over te brengen aan lezers.

    Politieke cartoons blijven tegenwoordig de aandacht van lezers trekken door symbolische beelden te creëren van kwesties waarover velen een uitgesproken mening hebben. Tegenwoordig zijn politieke cartoons meer dan ooit beschikbaar via internet, en cartoonisten kunnen spelen met kleur, stijl en digitale hulpmiddelen om hun eigen unieke afbeeldingen binnen het medium te maken. Naarmate informatie een nog visueler medium wordt, zullen deze beelden blijven bestaan ​​en een impact hebben op het openbare gesprek.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Sjors
    • Website

    Related Posts

    Barbara Ehrenreich, auteur van NICKEL AND DIMED, is overleden op 81

    September 4, 2022

    Boek Riot’s YA-boekdeals van de dag: 3 september 2022

    September 3, 2022

    De beste boekdeals in lifestyle, kookboeken en non-fictie

    September 2, 2022

    Leave A Reply Cancel Reply

    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    NIET MISSEN

    8 Beste 17-inch laptops onder de 500 dollar 2022

    De beste boekdeals in lifestyle, kookboeken en non-fictie

    Positieve leerling-leraar relaties: 8 manieren om sterkere verbindingen op te bouwen in de klas

    Q4 2021-update: bericht van Erin Condren CEO – Life made EC

    Over

    Op www.nachtvandeuniversiteit.nl vind je de laatste recensies over studiemateriaal, schrijfwaren & Over je favoriete studieboeken

    We zijn sociaal, maak contact met ons:

    Facebook Twitter Instagram Pinterest LinkedIn
    populaire posts

    Positieve leerling-leraar relaties: 8 manieren om sterkere verbindingen op te bouwen in de klas

    September 3, 2022

    Datageletterdheid: wat zijn ze en hoe leren we ze aan onze leerlingen?

    September 1, 2022
    Snelmenu
    • Home
    • Notitieboekjes
    • E-Learning
    • Briefpapier
    • Boeken
    • Studie laptops

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.