We hebben toegang tot meer informatie dan ooit tevoren. Omdat de wereld te maken heeft gehad met veranderingen in de manier waarop we leven, leren en werken, heeft iedereen zich op de een of andere manier moeten aanpassen. Technologie blijft evolueren, nieuwe middelen komen beschikbaar, de wereld van werk verandert en de vaardigheden die onze studenten nu nodig hebben, zullen niet noodzakelijk dezelfde zijn die ze in de toekomst nodig hebben. Ze zullen moeten begrijpen hoe ze door een sterk digitale wereld moeten navigeren en verschillende taken moeten uitvoeren die in de afgelopen jaren zonder zijn gedaan technologie. Kortom, datageletterdheid zou een prioriteit moeten zijn op scholen. Laten we dit uitpakken!
Inzicht in datageletterdheid: wat betekent het om datageletterd te zijn?
Als het om data gaat, kunnen we onderscheid maken tussen datageletterdheid en datawetenschap. Als we bijvoorbeeld studenten beoordelen of gegevens verzamelen in een experiment, gebruiken we deze om beslissingen te nemen in onze onderwijspraktijk of ander werk. Datawetenschap neemt deze informatie, interpreteert deze en vindt patronen.
Onze instructie is vaak gebaseerd op de gegevens die we ontvangen van het beoordelen van studenten op verschillende manieren. Dit helpt ons te begrijpen waar studenten zich in het leerproces bevinden en onze instructie indien nodig aan te passen. In de wereld van werk zijn data science-vaardigheden een essentieel onderdeel.
Om deze reden, hoe meer tijd studenten hebben om vaardigheden op het gebied van datageletterdheid op te bouwen door gegevens te verzamelen, sorteren en analyseren, hoe beter ze zullen zijn voorbereid. Datageletterd zijn betekent dat ze begrijpen wat gegevens vertegenwoordigen, uitzoeken hoe ze deze moeten verwerken en gegevens gebruiken om hun volgende stappen te begeleiden of om een definitieve beslissing te nemen. Hoewel datageletterd zijn meer een technische vaardigheid is, is het simpel gezegd een manier om de informatie die uit de gegevens wordt ontvangen te analyseren, interpreteren, visualiseren en ernaar te handelen. Het dient als een gids voor onze volgende stappen, ongeacht het werk waarin we ons bevinden.
Wat betekent datageletterdheid voor docenten en leerlingen?
Opvoeders moeten op de hoogte blijven van de soorten vaardigheden die niet alleen de komende jaren, maar ook in de toekomst nodig zullen zijn. Om onze studenten zo goed mogelijk voor te bereiden, moeten we manieren in de praktijk brengen om de informatie of gegevens die we ontvangen en gebruiken in ons werk te zoeken en te verwerken. We moeten leerlingen helpen vaardigheden te ontwikkelen die een datacultuurgedefinieerd als het “collectieve gedrag en de overtuigingen van mensen die het gebruik van gegevens waarderen, beoefenen en aanmoedigen om de besluitvorming te verbeteren.”
Voorbereiden op een groeiende vraag naar vaardigheden op het gebied van datageletterdheid
Studenten moeten deze vaardigheden ontwikkelen, omdat ze dat zullen moeten beslissingen nemen in hun persoonlijke en professionele leven. Daarom moeten alle docenten middelen en strategieën hebben om op alle niveaus les te geven over datageletterdheid. Bijvoorbeeld, zakelijk succes kan afhangen van het hebben van datageletterdheid.
Voor elke opvoeder die ooit heeft gezegd of gedacht: “Ik ben gewoon een (vul de lege ruimte in met het leerjaar of de inhoud die wordt geleerd)”, als het gaat om gegevens en digitale geletterdheid, hebben we allemaal een verantwoordelijkheid jegens onze leerlingen en onszelf. We moeten middelen vinden, ongeacht het inhoudsgebied of leerjaar dat wordt onderwezen, zodat we samen doorlopende instructie en ondersteuning voor studenten kunnen bieden.
Het invullen van belangrijke datageletterdheidsrollen
De afgelopen jaren is er steeds meer vraag naar STEM-vaardigheden op de werkvloer. Scholen zijn voortdurend op zoek naar middelen om deze vaardigheden op te bouwen om de voorspelde 3,8 miljoen banen die STEM-vaardigheden vereisen. Er is ook een grote vraag naar datageletterdheid als 82% van de werkgevers verwachten dat medewerkers datageletterd zijn. Zo wordt bijvoorbeeld verwacht dat de behoefte aan statistici “van 2016 tot 2026 met bijna 34% zal groeien, met bijzonder veel vraag naar datawetenschappers, volgens de Arbeids Statistieken Bureau.” Als we interesse kunnen wekken in datawetenschap en andere carrières waarbij studenten zeer datageletterd moeten zijn, dan zijn we beter voorbereid op de toekomst en op veel verschillende gebieden van werk en leven.
Lees verder: Studenten helpen bij het ontwikkelen van beroepsvaardigheden door het gebruik van edtech
Hoe u zich als leraar kunt voorbereiden op een toekomst die wordt gestuurd door vaardigheden op het gebied van datageletterdheid
Als gevolg van deze toegenomen behoefte beginnen meer scholen in de klassen K tot en met 12 cursussen datawetenschap aan te bieden. Het kan worden toegevoegd als een les, een studie-eenheid, of, als scholen over voldoende personeel beschikken, een cursus aanbieden die kan worden gedeeld en gebruikt voor verschillende leerjaren en inhoudsgebieden. Naast de K-12-schoolervaring, kunnen studenten doorgaan met het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van datageletterdheid op de universiteit of een carrière beginnen waarin deze vaardigheden essentieel zijn en mogelijk zelfs een vereiste zijn voor de functie.
Sommige hogescholen hebben al jaren data science-opleidingen en meer beginnen ze aan te bieden. Afhankelijk van de major van een student, vereisen sommige cursussen dat studenten competentie in datawetenschap aantonen als een vereiste. Om deze redenen is het belangrijk om meer uitdagende leermogelijkheden te bieden, zodat we elke student het beste kunnen voorbereiden op wat ons te wachten staat.
Middelen zoeken om leerlingen digitale geletterdheid te onderwijzen
Voor sommige scholen kan datageletterdheid worden opgenomen als onderdeel van het wiskundecurriculum of, afhankelijk van de schoolgrootte, worden aangeboden als keuzevak. Op dit moment bieden 65 scholen in de Verenigde Staten een cursus aan met de naam Inleiding tot gegevenswetenschapdat is een opleiding van een heel jaar.
Het kan ongemakkelijk zijn voor docenten die het gevoel hebben dat ze niet over de expertise beschikken die nodig is om een concept te onderwijzen. Docenten kunnen echter manieren vinden om datageletterdheid in hun lessen op te nemen, waarvan vele niet veel tijd vergen of een grote leercurve hebben om aan de slag te gaan. Docenten kunnen ook hun datageletterdheid vergroten door individuele cursussen te volgen, interactieve games uit te proberen en, nog belangrijker, door met en van de studenten te leren.
Gelukkig bieden sommige organisaties individuele lessen of een volledig K-12-curriculum. Hier zijn vijf opties om te verkennen om meer te leren over datawetenschap en datageletterdheid:
- ASU spoedcursus datageletterdheid heeft veel inhoud gemaakt om docenten op weg te helpen. Docenten en studenten kunnen hun 15 videoseries verkennen om meer te weten te komen over datageletterdheid. De videoserie helpt leerlingen niet alleen om geleidelijk aan vaardigheden op het gebied van datageletterdheid op te bouwen, maar bevordert ook meer onafhankelijkheid bij het leren, omdat ze het tempo en het pad van hun leerproces kunnen bepalen.
- Algo-ritme is een leuke manier voor jongere leerlingen in de groepen vier tot en met zes om meer te weten te komen over de basisprincipes van datawetenschap. Met muziek als thema met verschillende karakters leren leerlingen op een boeiende manier over datawetenschap. Het is beschikbaar voor gebruik thuis of op school, en er zijn meerdere niveaus om door te werken. Studenten moeten bijvoorbeeld de muzieksoorten analyseren en beslissingen baseren op de eisen van de personages.
- Data Science 4 Iedereen (DS4E) is een coalitie gericht op K-12. DS4E heeft een robuuste site met een verscheidenheid aan lessen. Zelfs voor docenten die alleen maar vaardigheden op het gebied van datageletterdheid aan het ontwikkelen zijn, kunnen de beschikbare bronnen hen helpen om meteen in de klas aan de slag te gaan. De middelen kunnen worden gefilterd op basis van leerjaar.
- Khan Academie biedt al jaren gratis een verscheidenheid aan bronnen over verschillende onderwerpen. Als je in hun bibliotheek met online cursussen zoekt, kun je oefenactiviteiten en video’s vinden voor gebruik met jongere studenten via de middelbare school en de universiteit. Om meer te weten te komen over datawetenschap, zoekt u gewoon naar een specifiek onderwerpgebied, zoals de interpretatie van gegevens, om activiteiten te vinden om mee aan de slag te gaan.
- Tableau is een site die elke leraar helpt om aan de slag te gaan met een verscheidenheid aan activiteiten om vaardigheden op het gebied van datageletterdheid op te bouwen. Het bevat gratis bronnen zoals leerplannen, verschillende leermaterialen en software.
Naast deze vijf opties zijn er nog andere methoden en hulpmiddelen die u kunt gebruiken. Vraag leerlingen bijvoorbeeld om onderzoek te doen naar een onderwerp en sorteer de informatie die ze vinden op basis van bijvoorbeeld de site, de datum, de relevantie. Laat ze de bron onderzoeken en analyseren op juistheid en legitimiteit. Laat de leerlingen de gegevens die ze ontvangen met een klasgenoot vergelijken en vervolgens een discussie aangaan.
Gemakkelijker leren van datageletterdheid
Het vinden van een of twee bronnen om te beginnen kan ook een verschil maken en eventuele zorgen over niet genoeg ervaring of een grote leercurve verminderen. Met DS4E kunnen docenten bijvoorbeeld beginnen met hun kant-en-klare presentaties om het belang van datawetenschap te laten zien en waarom het nodig is als onderdeel van het curriculum in alle klassen van onze scholen.
In de wereld van vandaag is het hebben van datageletterdheid essentieel, ongeacht de branche. Als docenten zijn we in de beste positie om onze studenten voor te bereiden en op de hoogte te blijven van veranderende praktijken met betrekking tot technologie en het begrijpen van gegevens in ons werk.
Blijf op de hoogte! We houden je op de hoogte met de meest waardevolle EdTech-tips en -bronnen. Abonneer en mis niets meer!
Rachelle Dené Poth is docent vreemde talen en STEAM bij Riverview Junior/Senior High in Oakmont, PA. Ze is ook een advocaat, Edtech Consultant, Keynote Speaker en de auteur van: zeven boeken over onderwijs en edtech. Volg haar op Twitter en Instagram op @Rdene915