Samenwerking tussen docenten is altijd essentieel geweest, maar de afgelopen twee schooljaren nog meer, omdat we in onze praktijk voor nieuwe uitdagingen stonden. Omdat we allemaal veranderende leeromgevingen meemaakten, moesten we flexibel zijn in onze praktijk en openstaan voor nieuwe mogelijkheden. Als het ging om professionele ontwikkeling, moesten we, omdat we niet samen waren in de fysieke ruimte, onderzoeken en leren wat het beste werkte.
Door gebruik te maken van de juiste digitale tools en ruimtes, konden we blijven leren en onze professionele leergemeenschappen blijven opbouwen.
Als docenten weten we dat samenwerking een enorme kracht heeft, vooral als het gaat om het voorbereiden van onze studenten met essentiële vaardigheden voor de toekomst. Voor docenten betekent samenwerking dat we professioneel kunnen blijven groeien, elke dag beter kunnen worden en ook de ondersteuning krijgen die we nodig hebben wanneer we die nodig hebben.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van samenwerking tussen docenten?
Samenwerken met andere docenten heeft niet alleen invloed op onze groei; het leidt ook tot meer voordelen en potentiële groei voor onze studenten. We horen vaak over het belang van betekenisvolle relaties opbouwen, maar lesgeven kan een isolerend beroep worden, zoals we weten en misschien hebben meegemaakt. Daarom is het belangrijk dat leraren een gemeenschap hebben waar ze kunnen samenwerken in dezelfde school of schooldistrict, of zelfs op wereldwijde schaal. Met zoveel technologie die tegenwoordig beschikbaar is, zijn er veel verschillende manieren om dit te doen.
In de afgelopen twee jaar hebben we allemaal de voordelen gezien en ervaren van een verbonden opvoeder en hoe samenwerking een verschil maakt in onze praktijk, ons helpt relevant en actueel te blijven met lesmethoden en digitale hulpmiddelen, en ons de feedback geeft die we nodig hebben om te groeien. We weten dat we er een prioriteit van moeten maken, zodat we onze studenten de beste leerervaringen kunnen bieden. Als docenten iemand kunnen selecteren om mee samen te werken, gericht op een bepaald doel, de verantwoordelijkheid delen voor het maken van een les of elkaar om de beurt observeren, kan dit veel voordelen opleveren voor alle betrokkenen, waaronder:
De prestaties van studenten stimuleren
Onderzoek toont aan dat samenwerking tussen leerkrachten helpt om: de prestaties van leerlingen verhogen. Wanneer docenten meer gesprekken voeren die gericht zijn op het inhoudsgebied, helpt dit meer voor studenten. We moeten dus relaties opbouwen en meer te weten komen over onze collega’s om onze sterke punten en onze behoeften te begrijpen. Hoe meer middelen we hebben en hoe meer we op elkaar kunnen vertrouwen, hoe beter.
Voortdurende professionele ontwikkeling
Aanvullend, professionele ontwikkeling kan naar keuze worden gedaan door samenwerking van de leraar. We hebben allemaal een manier nodig om te blijven leren. We hebben een ondersteunend systeem nodig waar we ideeën van kunnen afketsen, ons feedback kunnen geven om ons te helpen groeien en onze studenten boeiende leermogelijkheden bieden voor interdisciplinaire samenwerking.
Gewenst gedrag voor studenten modelleren
We zouden samenwerking voor onze leerlingen in onze klas moeten modelleren, omdat we weten dat dit een vaardigheid is die ze in de toekomst nodig zullen hebben. Door samen te werken, leren we over onze collega’s, begrijpen we hun uitdagingen en bieden we oplossingen, en bouwen we relaties op die onze studenten en ons ten goede komen. We kunnen op verschillende manieren verbinding maken die ons ook helpen onze vaardigheden op te bouwen, ons aanmoedigen om nieuwe risico’s te nemen en onze eigen SEL-vaardigheden ten goede komen, die even belangrijk zijn.
Meer mogelijkheden om te leren op het werk
Wanneer we samenwerken, hebben we een beter beeld en begrip van hoe leren eruit ziet in andere klaslokalen. We kunnen communiceren over de methoden die we gebruiken en welke werken en hoe het onze studenten helpt om meer te bereiken. Door samenwerking bouwen we ons eigen comfort en vertrouwen op door een netwerk te hebben om van te leren, wat verantwoordelijkheid toevoegt aan het werk dat we doen.
Waar te beginnen met samenwerking tussen docenten?
Begin met het vinden van enkele collega’s om mee samen te werken. Wat er gebeurt, is dat je uiteindelijk een mentor voor elkaar wordt en een veilige ruimte deelt met wat vaak een ‘kritieke vriend’ wordt genoemd. We hebben allemaal feedback nodig om te groeien en door samenwerking bevorderen we het geven en ontvangen van feedback terwijl we samenwerken aan een gemeenschappelijk doel, een probleem oplossen of nieuwe methoden bedenken om in onze lessen te gebruiken.
Als we niet samen in dezelfde fysieke ruimte zijn, een tool of tools vinden waarop we kunnen vertrouwen, of het nu gaat om sociale media, een spraakbericht, een snel videogesprek voeren of een gezamenlijke ruimte hebben en een vraag stellen, zijn er tonnen opties. Zoek gewoon iets dat voor jullie beiden werkt, dat toegankelijk is en waarmee je kunt groeien als opvoeder.
Hoe de samenwerking tussen leerkrachten op scholen versterken?
Er gebeurt altijd zoveel tijdens de schooldag dat het lastig kan zijn om tijd te vinden om samen te werken. Het instellen van opties, vooral met de beschikbare technologische hulpmiddelen, helpt ons om samenwerking te vergemakkelijken op manieren die voorheen niet beschikbaar waren.
Sommige scholen hebben bijvoorbeeld Professionele leergemeenschappen (PLC’s) met speciale tijd die overdag wordt gereserveerd voor leraren om een leerervaring op te doen om vaardigheden op een bepaald gebied op te bouwen, een curriculum te plannen of zelfs iets te doen zoals een boekstudie en hun bewustzijn over een interessant onderwerp te vergroten.
Hier zijn meer ideeën om u te helpen de tijd te vinden voor samenwerking tussen docenten:
-
Verschillende vergaderopties hebben
Omdat vergaderen tijdens de schooldag of na schooltijd een uitdaging kan zijn, helpt het vertrouwen op tools zoals Google Meet, Microsoft Teams of Zoom om de samenwerking in realtime te vergemakkelijken. Zelfs naast iemand lesgeven betekent niet dat je gegarandeerd tijd hebt om een gesprek te voeren, laat staan om samen te werken. Het gebruik van een aantal van deze tools biedt meer mogelijkheden om tegemoet te komen aan de verschillende schema’s van mensen en geeft hen de kans om zich echt te concentreren op de kunst van samenwerken.
-
Berichtentools gebruiken
Het gebruik van spraakhulpmiddelen zoals Voxer of berichtenhulpmiddelen zoals Slack of zelfs Microsoft Teams zijn geweldige opties voor samenwerking. Docenten kunnen kleine groepen vormen, vragen stellen, bronnen delen en een ruimte creëren voor professioneel leren en netwerken. Echter, met behulp van uw leerplatform is ook een geweldige manier voor docenten om materialen te delen en deel uit te maken van een gemeenschapsruimt
-
Sociale netwerkgemeenschappen
Als we kijken naar opties voor sociale media, kunnen docenten lid worden van groepen op Facebook en LinkedIn of communities op Twitter. Het vinden van een groep om mee samen te werken is tegenwoordig veel gemakkelijker met zoveel manieren om de uitwisseling van ideeën en, belangrijker nog, het opbouwen van relaties te vergemakkelijken. Je kunt zelfs een hashtag op Twitter gebruiken om naar inhoud te zoeken of docenten zoeken om een samenwerking op te zetten.
Elk van deze opties zou een positieve impact hebben op docenten als het gaat om samenwerking. Soms komen we vast te zitten en zouden we willen dat we gewoon iemand om hulp konden vragen. We kunnen ook verschillende digitale tools gebruiken als manieren om asynchroon samen te werken met veel extra opties.
-
Samenwerkingsruimten
Wij gebruik een Google Jamboard, maak een Padlet of begin een Wakelet verzameling. Deze zijn beschikbaar voor iedereen om aan bij te dragen en het beste van sommige van deze opties is dat je audio of video kunt opnemen. Een ander hulpmiddel dat geweldig is voor het geven van feedback en reageren, is het gebruik van Mote. Het hebben van een paar snelle opties zoals deze om op uw gemak in een ruimte te posten, maakt een enorm verschil.
- Samenwerking tussen docenten staat gelijk aan uitstekende resultaten
“Er is samenwerking binnen een gemeenschap nodig om betere vaardigheden te ontwikkelen voor een beter leven.” Jose Angel Gurria
Wanneer docenten samenwerken en dat voor hun leerlingen modelleren, zien ze de voordelen van samenwerken aan groepsprojecten of aan vakoverschrijdende lessen. Samenwerking is essentieel en het helpt ons wanneer we het werk dat we in onze klas doen, kunnen delen, wat ik ‘het delen van ons lerarentalent’ noem. Wanneer we tijd of ruimte hebben om te werken met docenten van hetzelfde leerjaar of hetzelfde leergebied, biedt dit zoveel meer mogelijkheden voor onze studenten.
Blijf op de hoogte! We houden je op de hoogte met de meest waardevolle EdTech-tips en -bronnen. Abonneer en mis niets meer!
Rachelle Dené Poth is docent vreemde talen en STEAM bij Riverview Junior/Senior High in Oakmont, PA. Ze is ook een advocaat, Edtech Consultant, Keynote Speaker en de auteur van: zeven boeken over onderwijs en edtech. Volg haar op Twitter en Instagram op